Gemeente maakt film over ramp met goederentrein

Geplaatst op 20 januari 2015, om 16:56 uur

RHEDEN – Een botsing van een vrachtwagen met een goederentrein met gevaarlijke stoffen middenin de gemeente Rheden. Voor welke problemen komen de hulpdiensten dan te staan? En wat betekent een dergelijke ramp voor de inwoners? Dat laat de gemeente Rheden zien in een korte film.

De film is bedoeld om de beleidsmakers in Den Haag duidelijk te maken dat het niet verantwoord is om op termijn extra goederentreinen over de IJssellijn te laten rijden. En dat alternatieven voor de IJssellijn beter onderzocht kunnen worden.

VIDEOBLASTER.showTag('ndm_gelrenieuws_videoblaster');

De IJssellijn is de spoorlijn tussen Arnhem en Zwolle, waaraan zes van de Rhedense dorpen liggen. Hoewel staatssecretaris Mansveld afgelopen jaar besloot om tot 2020 geen extra goederentreinen door Oost-Nederland te laten rijden, is de gemeente Rheden niet gerust over de goede afloop.

Realistisch scenario
De film duurt circa 10 minuten en bootst een realistische situatie na: een vrachtwagen botst tegen een goederentrein met gevaarlijke stoffen. Ook de hulpdiensten – politie, brandweer en ambulancedienst – spelen een rol in de film. Allen onderschrijven de uitkomst van de film dat extra goederentreinen over de IJssellijn geen goed idee is. De hulpdiensten lopen letterlijk tegen de grenzen van hun kunnen aan.

Lobbyinstrument
De gemeente Rheden wil de film onder de aandacht brengen bij politiek Den Haag en de lobby tegen extra goederenvervoer over de IJssellijn steunen. Bij voorkeur in nauwe samenwerking met andere (lokale en regionale) overheden en maatschappelijke partners, voor wie hetzelfde scenario dreigt.

De film is tot stand gebracht op initiatief van de gemeenteraad van Rheden. Een jaar geleden heeft de raad aan het college gevraagd een rampenoefening op het spoor te organiseren. Omdat dit in het echt niet mogelijk is, werd deze nagespeeld in de oefenruimte van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden in Arnhem. Het doel van de film is om te laten zien wat de risico’s zijn van extra goederenvervoer over de IJssellijn.