De ontstaansgeschiedenis van Trendhim - GelreNieuws        

De ontstaansgeschiedenis van Trendhim

Geplaatst op 13 augustus 2015, om 16:36 uur

Trendhim is een online bedrijf in modeaccessoires en sieraden voor mannen, ontstaan in Horssens, Denemarken in 2007 en inmiddels succesvol in 6 Europese landen.

We zaten nog op de middelbare school, Sebastian en ik (Mikkel), 18 jaar jong, toen we de kriebels kregen en gingen nadenken over het opstarten van ons eigen bedrijf. Romantici als we waren, verlangen we er er vurig naar om eigen baas te zijn, personeel te motiveren en zelf onze boterham te verdienen, in goede en in slechte tijden.

Twee geweldige ideeën waren aan ons brein ontsproten. Het eerste was een thuisbreng service voor brood op zaterdag en zondag en het tweede was een webshop voor sieraden en accessoires voor mannen. De keuze viel uiteindelijk op de webshop. Daarvoor hadden we enkele zeer motiverende redenen bedacht; Het runnen van een webshop hoefde niet perse om 4 uur ‘s nachts te beginnen, en iets langer in bed blijven liggen klonk toch wel aanlokkelijk en bovendien waren we allebei nogal handig met computers hetgeen bij het runnen van een webshop toch beduidend meer van pas kwam als bij het bezorgen van brood. Trendhim maakt sieraden en accessoires voor mannen en ons bedrijf was een feit!

Het begon allemaal in 2007 toen we met 20.000 Deense kroon op zak (circa 2.650 euro) en een naïviteit, die slechts werd overtroffen door onze ambities, onze eerste voorzichtige stapjes zetten op het glibberige ondernemerspad. We vielen meteen met onze neus in de boter; e-commerce, het coderen van websites, klantenservice, betalingssystemen, verzekeringen en al dat andere dat kwam kijken bij het opzetten van een succesvolle onderneming.

Het was maar goed dat er af en toe iemand was die ons vertelde hoe zwaar en moeilijk het was om een bedrijf te starten, anders hadden we nog kunnen denken dat het allemaal aan ons lag. Als iemand ons van te voren had verteld dat we 16 uur per dag mochten werken, zeven dagen per week, nog eens vier keer zo veel moesten investeren en 2 jaar lang vaarwel moesten zeggen tegen een sociaal leven in welke vorm dan ook, dan zouden we ons misschien nog wel eens achter de oren hebben gekrabd, voordat we begonnen. Onze verwachtingen zouden in ieder geval ongetwijfeld anders zijn geweest.

Het begin van onze weg naar roem en rijkdom was hobbelig en vol kronkels. Van 2007 tot 2009 werkten we allebei part-time bij de post. Het sorteren van brieven en het bezorgen van post had een enigszins negatieve invloed op de tijd die we konden en wilden besteden aan ons eigen bedrijf. Best wel frustrerend dus, maar een beetje brood op de plank was toch ook wel prettig. we moesten natuurlijk wel goed eten om goed na te kunnen denken. Ondertussen hadden we wel ons eerste echte hoofdkantoor geopend. In een appartement van 83 vierkante meter, zaten we gezellig met z’n drieën op elkaars lip; Sebastian, Trendhim en ik.

Eind 2009 konden we dan eindelijk de grote stap zetten. We zeiden de post vaarwel en konden ons nu echt full-time op Trendhim gaan storten.

“Ik kan me dat vreemde gevoel in mijn maag nog levendig herinneren, op weg naar huis nadat ik mijn baan bij de post had opgezegd. Het was een vreemde combinatie van vreugde, spanning, nervositeit en zorgen. Hadden we wel de juiste beslissing genomen? Om succesvol te worden moesten we natuurlijk investeren in inkopen, het aannemen personeel, salarissen uitbetalen etc., geld dat we misschien niet voldoende zouden hebben. Maar aan de andere kant konden we er nu natuurlijk wel al onze tijd in stoppen”

Binnen een jaar merkten we dat het echt serieus ging worden. Er kwamen steeds meer bestellingen binnen en ons bedrijfje begon gestaag te groeien. De Trendhim familie breidde uit, onze ontwerpen werden steeds beter en we gingen steeds professioneler zaken doen. Dit betekende ook dat we al snel ruimte te kort kwamen. In al ons enthousiasme besloten we daarom om een hele villa te huren. Twee alleenstaande, bruisende, jonge jongens boordevol levenslust in een villa van 200 vierkante meter. We gebruikten de villa als woning en als bedrijfsruimte voor een business die nu echt volwassen werd.

In 2011 sloeg het noodlot toe. De huiseigenaar had besloten om de villa te verkopen. We mochten niet langer blijven en mochten dus wederom op zoek naar nieuwe woon- en bedrijfsruimte. Tijd dus voor een serieuze stap voorwaarts. Sebastian had inmiddels een vriendin en we vonden beiden aparte woonruimte. Onze nieuwe bedrijfsruimte was 200 vierkante meter en hier zitten we nu nog steeds.

In 2014 kregen we weer groeipijnen en we besloten Martin als mede-eigenaar in onze familie op te nemen. Martin is onze IT-man en hij kwam met geweldige plannen voor verbeteringen. We wilden alles in-house gaan afhandelen en de inbreng van Martin was daarbij essentieel. Hij was verantwoordelijk voor het optimaliseren van onze processen. Hij ontwikkelde onder andere onze huidige software, waardoor we in staat waren ons verkoopproces met 50% te versnellen. Dit gaf ons veel meer ruimte, zowel qua tijd als financieel, waardoor we verder konden uitbreiden.

In maart 2014 sloegen we onze vleugels uit naar andere landen. In Noorwegen begonnen we met een partner, maar dat bleek niet te werken. Te duur en te omslachtig. In september besloten we daarom over te stappen naar ons huidige samenwerkingsverband. Geen grote partner of web-bureau’s meer, maar zoveel mogelijk zelf regelen in nauwe samenwerking met betrouwbare, buitenlandse freelancers.

behalve in Denemarken, hebben we Inmiddels webshops opgezet in Noorwegen, Zweden, Nederland (met ook veel Belgische klanten), Duitsland en Finland. In alle landen hebben we een online helpdesk opgezet en freelance vertalers ingehuurd. Dit systeem werkt naar volle tevredenheid. Op ons hoofdkantoor werken we met een handvol geweldige, jonge werkers, die ons iedere dag helpen met inpakken.

Praktische informatie

Hoofdkantoor:
Trendhim ApS
Fuglevangsvej 48
8700 Horsens
Denemarken

Eigenaren: Mikkel Andersen, Sebastian Petersen en Martin Højberg

Nederland:
E-mail: [email protected]
Telefoon: 085 002 1310