Artikel

Hulpdiensten rukken uit voor automatische Tesla melding

Geplaatst op 6 april 2019 18:58 | Laatst bijgewerkt op 6 april 2019 19:53

BEMMEL – Zaterdagavond omstreeks 18:15 uur kwam er een melding van een aanrijding met letsel binnen in het Gelderse Bemmel. De melding was aan de Buitengracht en bleek afkomstig van een Tesla.

De opgeroepen ambulance en politie hadden een melding gekregen via een systeem van Tesla. Doordat de melding van een Tesla afkwam heeft de ambulancedienst gevraagd om ondersteuning van de brandweer. Dit omdat er in een Tesla veel hoogspanning zit in de elektra van de auto. Het blusvoertuig van Bemmel, een hulpverleningsvoertuig van Arnhem en de officier van dienst werden hierdoor met spoed opgeroepen.

Tesla model 3
De ambulance was als eerste ter plaatse, maar kon echter geen voertuig aantreffen. Een oplettende fotograaf wees op de parkeergarage onder de Buitengracht. Daar stond inderdaad een Tesla, van twee weken oud, in dit geval een Model 3 Long Range Launch. In de auto zaten twee inzittenden. Zij vertelden aan de hulpdiensten dat ze de auto niet gestart kregen en daarom een noodknop hadden ingedrukt. Toen er geen wederzijds contact kwam tussen de personen in de en de meldkamer waar Tesla aan verbonden zit, zijn de hulpdiensten opgeroepen met de automatische melding van een ongeval. De locatie Buitengracht bleek dus te kloppen, echter was dit wel onder de grond in een parkeergarage.

Veiligheidssysteem
eCall staat voor Emergency Call. Dit veiligheidssysteem in auto’s neemt na een ongeluk automatisch contact op met de alarmcentrale en geeft daarbij onder meer de precieze locatie en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten zich beter voorbereiden en snel ter plaatse zijn.

Automatisch contact met 112 na ongeluk
Na een ongeluk stuurt eCall automatisch een melding naar de 112-centrale. eCall geeft hierbij door:
– De precieze plek van het ongeluk;
– De rijrichting;
– Het aantal inzittenden;
– Het type voertuig;
– Het type brandstof.

eCall kan van levensbelang zijn als passagiers niet zelf 112 kunnen bellen. U kunt via eCall ook contact opnemen met 112 door op een knop in de auto te drukken (handmatige eCall), zoals in deze situatie gebeurd was.

Download nu onze GelreNieuws app!   Get it on Google Play Get it on Apple Store

© Foto’s: Dylan Jünemann & Jeffrey Slendebroek / Persbureau Heitink