Hoe digitale beloningen mensen online betrokken houden
Digitale beloningen zijn een van de beste manieren om mensen online betrokken te houden. Denk bijvoorbeeld aan het geven van aanbiedingen of kortingen nadat iemand een aankoop heeft gedaan of het sparen van punten wanneer je ergens een account of lidmaatschap hebt. Al deze dingen helpen om mensen vaker terug te laten komen naar webshops en andere e-commerce platformen en daarom wordt dit steeds vaker toegepast.
Daarom gaan we hier kijken naar wat digitale beloningen zijn en wat gamification is. Beide gaan hand in hand en hebben veel met elkaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan een online casino bonus of missies en toernooien waarmee je extra prijzen kunt winnen. Het zijn echter niet alleen kansspel platformen die dit soort dingen aanbieden, want we zien het ook veel terug op andere soorten websites. Hieronder kijken we daarom naar wat dit precies is, hoe het werkt en waarom voor zowel consumenten als bedrijven interessant kan zijn.
Wat is gamification precies?
Het spelen van spelletjes is iets van alle tijden. Ook in het digitale tijdperk beleven mensen hier nog steeds veel plezier aan, zoals bijvoorbeeld met populaire apps of via social media. Daar waar er vroeger vooral veel voor bordspellen en gezelschapsspellen werd gekozen, is dat inmiddels veranderd. Veel bedrijven spelen in op het plezier dat mensen aan spellen beleven. Dit fenomeen wordt ook wel gamification genoemd. Het wordt veel toegepast voor consumenten om ervoor te zorgen dat zij meer betrokken raken bij bepaalde merken, maar ook in het bedrijfsleven is dit regelmatig het geval.
Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan het toekennen van extra beloningen aan werknemers die hun targets behalen of beter presteren dan hun collega’s. Dit kan bovendien helpen om teambuilding te stimuleren en geeft vaak extra motivatie om het goed te doen. In de afgelopen jaren is bovendien een trend zichtbaar waarbij dit steeds vaker wordt gebruikt en de kans is groot dat dit zich alleen maar verder zal ontwikkelen. Daardoor lijkt gamification in de toekomst een steeds grotere rol te gaan spelen.
Implementatie van gamification
Met gamification wordt in het kort het toepassen van spelelementen bedoeld om de betrokkenheid van mensen te vergroten. Dit kan onder andere door het verzamelen van punten, het toekennen van bonussen of het sparen van beloningen. Er zijn verschillende loyaliteitsprogramma’s die we als een voorbeeld voor gamification en digitale beloningen kunnen zien. De manier waarop bedrijven dit implementeren verschilt dan ook en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals hun producten en doelgroep.
Het doel wat men hier uiteindelijk mee wil bereiken is gedragsverandering, waardoor mensen meer betrokken raken. Dat is precies de reden waarom het door bedrijven zowel wordt gebruikt om consumenten te binden maar ook interessant kan zijn om de betrokkenheid bij medewerkers te vergroten. De motivatie krijgt vaak een boost door spelelementen toe te voegen en hier worden allerlei innovatieve technieken voor gebruikt. Door goed onderzoek te doen naar doelgroepen en het publiek is de kans van slagen vele malen groter.
Voorbeelden van digitale beloningen
In de praktijk blijkt eigenlijk dat digitale beloningen en gamification op enorm veel plekken worden gebruikt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij feel health apps, maar ook als je op een website een profiel aan gaat maken en daar precies kunt zien hoeveel procent er al voltooid is. Wanneer je een profiel volledig maakt krijg je daar vaak een beloning voor, net als wanneer je meerdere dagen achter elkaar actief bent op apps. Dit zijn allemaal manieren om gamification en digitale beloningen te gebruiken.
Dit soort spelelementen maken het leuker om veel te sporten of bijvoorbeeld een vreemde taal te leren. Daarmee is het ook zeker geen verkeerde ontwikkelingen. Wanneer je jouw zinnen ergens op hebt gezet kan dit je helpen om hier constant aan herinnerd te worden, terwijl het leuk is als het je lukt om bepaalde doelstellingen te halen en daar beloningen voor te ontvangen.
Voordelen van digitale beloningen en gamification
Nu je precies weet wat digitale beloningen en gamification zijn, is het al een stuk makkelijker om te begrijpen waarom dit zo populair geworden is. Consumenten worden op deze manier vaker beloond voor hun loyaliteit en dat maakt het makkelijker om regelmatig op dezelfde plek terug te keren als je aankopen wilt doen. Daarbij wordt tegelijkertijd gestreefd naar een optimale gebruikerservaring waardoor klanten eigenlijk het beste van twee werelden kan worden geboden.
Aan de andere kant is het logisch dat veel bedrijven dit ook willen implementeren. Online is de concurrentie vaak moordend en om bezoekers niet na een keer weer kwijt te zijn is het aanbieden van digitale beloningen een goede optie. Door een spaarprogramma te ontwikkelen of kortingen aan te bieden is de kans groter dat mensen zich ook online betrokken zullen voelen. Dit zal er sneller in resulteren dat zij loyaal zijn aan een merk of platform en er daardoor meerdere keren gebruik van gaan maken.